Pagina's

maandag 3 april 2017

Klanten massaal de winkel uitgejaagd

Er is altijd zoveel om te doen; we zouden allemaal moeten shoppen bij lokale ondernemers om ze te steunen en de leegstand tegen te gaan.
Ik ben het maar ten dele eens met deze stelling, ik vind het namelijk niet mijn taak om eigenhandig de lokale ondernemers in stand te houden zonder dat daar iets tegenover staat.
Bovendien kunnen de verhuurders ook de huur van hun panden verlagen voor de ondernemer, dan hoeft het niet allemaal uit mijn zak te komen en kunnen de lokale ondernemers misschien hun prijzen verlagen.

Zo koop ik Lego sets zo goedkoop mogelijk via internet, ik ben een dief van mijn eigen portemonnee als ik dat niet doe, een grote set in de winkel is zó €40 duurder.

Fietsen, spullen voor de dieren en soms kleding koop ik wel het liefst in een winkel omdat je daar advies en een bepaalde service bij krijgt.
En sommige dingen heb je gewoon liever 'live' in je handen zoals schoenen en kleding voor de kinderen, zodat je kan passen.

Ik ga ook graag naar het dorp, meestal naar aanleiding van iets wat ik nodig heb en/of in een folder heb gezien en vaak snuffel ik dan ook even bij wat andere winkels (meestal wel met een bepaald doel).

Maar nu had ik dus een paar dingen gezien in de folders; t-shirts voor de kinderen bij de H.ema en de dvd 'fantastic beasts and how to find them' bij het K.ruidvat waar ik ook spaarpunten kon inleveren voor korting (die zou dan in de kadootjes-doos gaan tot de juiste gelegenheid).

Bij beide winkels heb ik deze spullen niet gevonden en toen ik er naar vroeg was het antwoord: misschien kan je het nog online bestellen.

En zo worden we dus massaal de winkels uitgejaagd door deze grootgrutters waardoor er straks geen winkel meer overblijft.
Want zeg nou eerlijk, wie neemt er dan nog de moeite naar het dorp of de stad te gaan als je toch nooit kan vinden wat je zoekt?!!

En dan stopt ook het snuffelen, waardoor er misschien wel minder verkocht word, zeker bij de kleine ondernemers.
En dan vraag je je toch af wat ze nou willen met de lokkertjes uit de folder?
Dat je naar de winkel komt en misschien meer koopt?
Of dat je het online besteld zodat alle winkels straks dicht kunnen?

Wat vinden jullie hiervan?

6 opmerkingen:

  1. Winkels moeten het met een beperkte voorraad doen, want de voorraad daar zit het geld. En als er dan 10 dvd's binnen komen moet de rest het maar via het landelijke systeem proberen..
    'We' doen het allemaal. En 'We' veroorzaken het samen. Iedereen wil voor een dubbetje op de eerste rang, en dus kopen we niets tot het een dubbeltje kost, waardoor de initiele prijs omhoog moet, om van de dubbeltjesprijs te kunnen overleven.
    Ik koop mijn spullen bewust bij lleine zaken en ja ik betaal misschien elke maand 50 euro meer dan via de goedkoospte op internet. Maar voor mij houden ze een spel achter als ik bel, ik krijg weleens te horen dat er morgen kortingsstickers opgaan, of dat iets eruit gaat en het dan en dan 50% korting heeft.
    Ik heb een aantal winkels die ik bel voor ik heenga, dan bestel ik telefonisch en hoef ik niet om niets 30 km te fietsen.
    En lego, ik koop het gewoon bij de spellenwinkel, juist omdat ze degene die het cadeau krijgt laten ruilen, en dan niet op een euro of drie duurder letten. Bovendien hebben ze een pas en een spellencafe. De pas geeft 10% cashback die ik kan inzetten als korting. En het cafe is midden in de winkel eens per drie maanden en de hapjes zijn american style, zelf meenemen, koffie en thee wordt verzorgt sap en fris meegenomen.

    Nou moet ik bekennen dat de slijter, de boekhandels, de spellenzaak en de cadeauwinkels waar ik kom gerund worden door mensen met verstand en passie.

    Ik geniet van het contact met de ondernemers, geniet extra korting, voor jezelf maakt het jou niet uit of de doos puntgaaf is he? Ik heb achter een doos met beschadigingen, mag je met 30% korting mee. Ik kan dingen bekijken, bestellen, uitproberen en ruilen. En ik betaal geen cent aan verzendkosten, zit niet thuis op een pakje dat altijd dagen later pas komt te wachten en hoef ook niet de buurt afbte leuren waar het pakje nu weer ligt, zat ik toch net op de wc..

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu heb ik dus niet eens winkels in de buurt zitten zoals jij die omschrijft, behalve de eerder genoemde dierenwinkel en fietsenmaker, maar daar ga ik dus wel heen ook al betaal ik iets meer.
      Ik ben het niet eens met het beperkte voorraad verhaal, vroeger voordat je het via internet kon bestellen waren deze lokkertjes ook altijd al op als je er voor ging of ze hadden het zelfs niet eens binnen gekregen. Dat is gewoon slechte inkoop.
      En ik vind het geen probleem om te wachten op een pakketje, geduld is een schone zaak.
      Daarbij komen ze hier altijd laat in de middag dus als ik op de wc zit kunnen mijn kinderen open doen ;)

      Verwijderen
  2. Dat is wel een goede vraag inderdaad. Ik heb ook regelmatig dat iets in de winkel niet is, en dat ze zelf ook zeggen dat ze het voor me kunnen bestellen online. Of dat ik dat zelf kan doen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het echt vreselijk irritant, ik kom naar de winkel zodat ik het gelijk mee kan nemen. Dat online bestellen kost alleen maar extra tijd, zeker als je het gratis bezorgd wil hebben en het dus later in de winkel op moet gaan halen.

      Verwijderen
  3. Voor wat betreft de HEMA: onze HEMA moet het doen met wat ze binnen krijgen ook als ze vantevoren aan hebben gegeven dat ze graag meer willen ontvangen. Sinds ik dat weet bestel ik mijn spullen via HEMA.nl en kies voor betalen in de winkel. Dan is de omzet voor de plaatselijke HEMA en heb ik toch al mijn spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat dat zo is inderdaad, maar dat vind ik ook een slechte zaak van het hoofdkantoor.
      Dat in de winkel afrekenen is wel een slimme, als het kan kies ik daar ook vaak voor.

      Verwijderen