Pagina's

zaterdag 10 maart 2018

Hoera! Boekhouding én aangifte af!

Het eerste weekend van de voorjaarsvakantie waren wij aardig opgeschoten met de boekhouding en ook die maandag kon ik er lekker mee aan de slag.
Die dinsdag gingen wij naar het game museum in Zoetermeer en de woensdag hoefde ik maar van 6 tot half 10 te werken, waardoor ik goede moed had dat we dit jaar alles vóór 1 maart bij de boekhouder konden inleveren.

Helaas heb ik die woensdag mijn werk af moeten bellen met migraine en heb ik de hele dag met een lading paracetamol achter mijn kiezen op bed gelegen, ik had er stevig de balen in.
Donderdag en vrijdagnacht moest ik werken, donderdag kwam mijn hulp en vrijdag moest ik nog sporten en zaterdag zouden wij allemaal naar mijn zus in Otterlo gaan vanwege een kado voor het 40-jarig huwelijk van mijn ouders (ssst, geheimpje).
Ik kon dus pas zondag weer verder aan de boekhouding.

Maar het is dus gelukt om het af te krijgen en daar ben ik zo blij mee!
Dit is het eerste jaar dat we zo vroeg zijn.
En toen ik mijn boekhouder vroeg wanneer hij het af kon hebben zei hij dat het ongeveer een maand zou duren omdat ze al van veel cliënten de gegevens binnen hadden, maar hij heeft het gewoon lekker afgelopen vrijdag al afgemaakt voor ons!

Toen ik het nakeek kwam ik wel 1 foutje tegen; hij had de rente van onze starterslening ook afgetrokken, maar aangezien deze de eerste 3 jaar door de gemeente word betaald en niet door ons is dat voor ons geen aftrekpost.
1 belletje en hij heeft het gelijk aangepast, hij twijfelde er al over zei hij.
De rente die we bij de bank betalen voor onze 'gewone' hypotheek en de aankoopkosten van het huis waren natuurlijk wel gewoon aftrekbaar.

Dus daarna gelijk de boel goedgekeurd en de aangifte kan worden opgestuurd, ruim vóór 1 april.
Ik ben echt een blij ei nu :)

Aangezien ik lekker in de flow zit heb ik voor 2018 onze voorlopige teruggaaf aangevraagd, dat heb ik gewoon zelf gedaan, als er fouten inzitten kan de boekhouder dat volgend jaar weer corrigeren met de aangifte.

Dat betekend dat er de komende tijd heel wat geld onze kant op gaat komen;
- teruggaaf 2017 (ik krijg altijd inkomstenbelasting terug, mijn man moet dan nog een bedrag aan Zvw betalen, dat is altijd minder dan dat ik terugkrijg)
- voorlopige teruggaaf 2018 (en gelijk een voorlopige aanslag voor mijn man zijn Zvw)
- herberekening van de toeslagen 2017, ik heb ons inkomen bij de toeslagen altijd bewust veel hoger staan dan de daadwerkelijke inkomsten zodat we altijd terug krijgen
- mijn salaris (per 4 weken) van periode 4 krijg ik winstuitkering, als ik uitga van ongeveer hetzelfde bedrag als vorig jaar is dat een half maandloon
- mijn salaris van periode 5 krijg ik vakantiegeld, omdat ik vorig jaar een periode 30 uur en ook nog een periode 38 uur per week heb gewerkt ipv de normale 25 is ook dat een flink bedrag, onderaan mijn loonstrook staat al hoeveel ik tot nu toe heb opgebouwd en dat is al meer dan een maandloon en word dus nog wat meer tot aan mei

Het allerleukste aan deze bedragen is dat ik ze niet heb verrekend in mijn inkomsten/uitgaven plaatje, dus het komt allemaal bovenop het bedrag wat wij per maand sparen (en we kunnen bijna heel mijn loon opsparen iedere maand).

En wat we gaan doen met al dat geld?
Aflossen op de hypotheek!

Het doet wel een beetje pijn om dit jaar niet naar Legoland in Denemarken te gaan, we zijn in 2016 voor het laatst geweest.
Maar een weekje daar naartoe kost ons met 5 personen bijna €3.000

En we willen vooral graag binnen de 3 jaar van onze starterslening af, voordat die geld gaat kosten (en we weer allemaal formulieren enzo moeten gaan invullen over ons inkomen, geen zin in).
Bovendien voel ik mij bezwaard dat deze nu door de gemeente word betaald, ik vind eigenlijk dat we het makkelijk zelf hadden kunnen betalen maar door de strenge leen-regels kregen we het niet rond zonder deze lening. Ik wil er zo snel mogelijk vanaf dus!

Ik twijfel wel of we misschien nog een verdeling maken van het geld tussen de starterslening en onze gewone hypotheek.
Als ik op de laatste ook wat aflos merken we dat gelijk in onze maandlasten en kunnen we gebruik maken van het sneeuwbaleffect.

Wat zouden jullie doen?

2 opmerkingen:

  1. Is er geen goedkoper alternatief als je naar legoland wil? Wij zijn enkele jaren geleden met ons gezin van 6 personen gegaan, maar waren daar toen veel minder voor kwijt.
    Als je graag wilt, komt het dus misschien best om verder te zoeken. (Ik weet natuurlijk niet of er met bepaalde dingen rekening gehouden moet worden.)
    Verder natuurlijk super dat je zoveel af kan lossen!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, het kan ook voor €2000, als we daar helemaal niet in restaurants eten, geen Lego en souvenirs kopen, alle boodschappen van huis meenemen en ga zo maar door.
      Kan ook nog wel voor €1500, als we geen onbeperkte toegang tot Legoland kopen maar losse kaartjes voor minder dagen.
      Maar we willen natuurlijk wel gewoon vakantie vieren, dus dan geven we dus meer uit. En omdat Denemarken een duur land is loopt dat snel op helaas.

      Verwijderen